Voorstelling ‘Saida de liefde overleeft’

De tweede voorstelling in de samenwerking tussen Stichting Julius Leeft!/John Leerdam en De Balie is de theatermonoloog Saida en gaat 14 maart 2015 in première. Aanstaande vrijdag 12 en zondag 14 december vinden de readings van Saida plaats in De Balie.
Saida is een Caribische theatermonoloog in de stijl van de film noir. De thema’s die aan bod komen zijn overlevingsdrang, de invloedrijke rol van de vrouw, overspel, erotiek en echte liefde – met op de achtergrond Caribische muziek.

Saida is een vindingrijke, sterke, humorvolle en ontroerende Curaçaose moeder. Is zij een doorgewinterde verleidster en windt ze alle mannen om haar vingers? Of is zij vooral slachtoffer van het machismo van haar eigen echtgenoot? De plotselinge dood van haar echtgenoot verandert haar leven ingrijpend en plaatst haar voor dilemma’s. Saida moet alleen verder in een wereld waarin manipulatie en verleiding haar helpen om haar kinderen en zichzelf een toekomst te bieden.

Inspiratiebron voor de vorm van de voorstelling zijn de films van Hitchcock en de film noir, waarin een rol is weggelegd voor de femme fatale. Net zoals in Saida ligt hier de focus op de tragiek van de alleenstaande vrouw en haar drang tot overleven die botst met haar hang naar een perfect huwelijk.

Achtergrond Saida
Saida is het schrijnende maar hoopvolle en universele verhaal van de alleenstaande moeder en de relatie met mannen die zij heeft – of juist ontbeert. “De tragiek van alleenstaande vrouwen is enorm groot. Overal ter wereld zie je vrouwen die zeggen beter af te zijn zonder man maar missen toch de liefde van een partner. De centrale vraag is: te bestaan alleen zonder liefde of samen met een man maar vaak ook zonder liefde?”, aldus John Leerdam.

Op de Antillen is een groot gedeelte, ongeveer 60% van de moeders alleenstaand en er komen veel tienerzwangerschappen voor. In Nederland is het aantal tienerzwangerschappen per jaar heel laag, ook bij allochtone meisjes. Opvallend is dan ook dat het aantal Antilliaanse en Surinaamse tieners in Nederland die zwanger worden nog steeds heel hoog is. Leerdam: “De (Caribische) vrouw wordt vaak gezien als verleidster en zij gebruikt haar lichaam als wapen, om te krijgen wat ze wil. Dit wordt met seks en erotiek geassocieerd maar voor mij gaat het over kwetsbaarheid, onzekerheid en machteloosheid. Vrouwen ontlenen vaak hun bestaansrecht aan hun seksualiteit en dat levert gevaarlijke en schrijnende situaties op. Met Saida wil ik zichtbaar maken wat er schuil gaat achter de alleenstaande moeder en de verantwoordelijkheid van zowel de moeders als de vaders bespreekbaar maken. Maar Saida gaat bovenal over de liefde. De liefde die overleeft.”

Regie: John Leerdam Tekst en spel: Paulette Smit

Speeldata Saida in De Balie
Vrijdag 12 december 2014, 20.30u en zondag 14 december 2014, 14.30u (readings) Zaterdag 14 maart 2015, 20.30u (première)
Zondag 15 maart 2015, 14.30u en 20.30u
Voorafgaand aan de voorstelling is er in de foyer van De Balie live Antilliaanse muziek.

Saida wordt mede mogelijk gemaakt door het Amsterdams Fonds voor de Kunst.

Over John Leerdam
De Balie en John Leerdam brengen dit seizoen een aantal geëngageerde urban- theatrevoorstellingen met een politieke lading. John Leerdam studeerde Theaterregie en de opleiding tot Dramadocent aan de Amsterdamse Theaterschool. Vervolgens voltooide hij zijn Master in Fine Arts aan de Columbia University in New York. Van 1996 tot 2003 was hij directeur en artistiek leider van het Cosmic Theater waarna hij tot 2012 Tweede Kamerlid was voor de Partij van de Arbeid. Vanaf 2005 is hij de stuwende kracht achter Stichting Julius Leeft!, waar hij op theatrale wijze vorm geeft aan de pijnpunten van de Nederlandse geschiedenis, het leven tussen verschillende culturen, verholen racisme, onrecht en identiteit.

Over Paulette Smit
De tekst en het spel van Saida is in handen van de Curaçaose Paulette Smit. Van 2003 tot 2013 was Paulette artistiek leider van het toneelschrijver- en theatermakerfestival Hollandse Nieuwe bij het Cosmic Theater en later het MC Theater. Sinds 2006 is ze artistiek coördinator, actrice, tekstschrijver en lid van de directie van Stichting Julius Leeft! In 2001 ontving ze de Cosmic Award voor artistieke moed en cultureel belang voor de multiculturele samenleving en in 2006 ontving ze voor haar verdiensten binnen de culturele sector een koninklijke onderscheiding: Ridder in de Orde van Oranje-Nassau. In 2013 was ze jurylid Kunst en Cultuur voor het Droomboek voor de Koning.

Verwachte theatervoorstellingen van John Leerdam en De Balie in 2014/2015
Snorder: theatersoap over de gezellige gekte bij illegaal taxibedrijf in Amsterdam Zuidoost.Intelligent gemaakte dolkomische feuilleton – NRC Handelsblad, bijzondere en actuele theateravond – Theaterkrant****, frivool feestje – de Volkskrant
Tekst: Jenny Mijnhijmer
Tekstbijdragen: Paulette mit, Robert Vuijsje en Manoushka Zeegelaar Breeveld
Vaste cast: Vastert van Aardenne, Bo Bojoh, DJ LoveSupreme, Roger Goudsmit, Imanuelle Grives, Sergio IJssel, Howard Komproe, Shay Kreuger, Ignaro Petronilia, Paulette Smit, Farida van den Stoom, Manoushka Zeegelaar Breeveld
Special guests: Humberto Tan, Nasrdin Dchar, Quintis Ristie, Mitchell Brunings e.v.a.
Za 27 dec 2014, za 24 jan, za 21 feb, za 28 mrt en za 25 apr 2015

Race: gebaseerd op het gelijknamige stuk van de Amerikaanse toneelschrijver David Mamet over de complexiteit van seksuele intimidatie in relatie tot kleur, ras en rechtspraak.
Bewerking en vertaling: Pieter Hilhorst en Paulette Smit
Spel: Vastert van Aardenne, Kenneth Herdigein, Urmie Plein en anderen
Wo 6 (try-out), do 7 (première), za 9 en zo 10 mei 2015

Related Posts

Add Comment